Analyzing Business Model Canvas in Micro and Small Enterprises

Case Study of Galery Bungong Aceh in Gampong Dayah Daboh-Aceh Besar

Authors

  • Isni Radifa Ramli Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Aziz Muslim Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Furqan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.55537/jibm.v4i2.984

Keywords:

Enterpreneurship, Business Model Canvas, Galery Bungong Aceh, MSMEs

Abstract

Galery Bungong Aceh is a hub for craftsmen in Gampong Dayah Daboh to sell souvenir products. Since 1991, traditional Acehnese embroidery has been growing in Montasik District. Galery Bungong Aceh offers a variety of souvenirs, including bags, sashes, suitcases, wallets, Acehnese-style mukena, and many more, all designed with unique Acehnese motifs. This study aims to analyze the various challenges faced by Galery Bungong Aceh and apply the Business Model Canvas to identify strategies or changes that can address the lack of business optimization, particularly as the business operates solely offline, requiring customers to visit the gallery in person. The researchers used the Business Model Canvas as a framework to provide recommendations and suggestions for Galery Bungong Aceh. Data collection methods included interviews, direct observations, and discussions. This qualitative research found that the optimal business development strategy for Galery Bungong Aceh involves leveraging technology effectively, such as incorporating e-money payment options and utilizing e-commerce platforms to expand consumer reach

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anter, R. E., Jan, A. B. H., & Pondaag, J. J. (2022). Analisis Business Model Canvas Pada Ud. Perdana Motor. 144–153.

Anwar, R. R. (2021). Peran Lembaga Pusat Layanan Usaha Terpadu (Plut) Aceh Besar Dalam Mengembangkan Ekonomi Masyarakat ( Studi Pada Kelompok Usaha Kerajinan Rotan Di Gampong Lamgaboh Kecamatan Lhoknga Kabupaten Aceh Besar).

Aprillia, N. M., Ramadhan, T., & Ramdhan, H. (2023). Pendekatan Lean Startup untuk Inovasi dalam Model Bisnis Ramah Lingkungan dan Kewirausahaan Digital. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 4(2), 88–93. https://doi.org/10.34306/abdi.v4i2.1027

Awa, A., Palahudin, P., Sya’diah, C. Z. N., & Fauziah, N. R. (2024). Keberhasilan Usaha Berdasarkan Digital Marketing, Kreativitas, dan Inovasi pada UMKM Konveksi di Kabupaten Bogor. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.10237

Darmansah, T., Nur, A. M., Suryadi, H. S., & Nurarfiansyah, L. T. (2024). Tantangan Dan Solusi Dalam Pengelolaan Arsip Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Digital, 2(1), Article 1.

Dilla, A., & Mandataris, M. (2024). Business Model Canvas (BMC) Pada UMKM Ud. Zul Brother Usaha Olahan Ikan Patin di Kecamatan Kampar. eCo-Buss, 7(1), 283–303. https://doi.org/10.32877/eb.v7i1.1518

Distira, I. M. J., Indiani, N. L., & Paramitha, I. G. A. P. (2024). Integrasi Business Model Canvas Dengan Balanced Scorecard Pada Usaha Green Food Di Marketplace Dalam Mendukung Green Economy. JEMBA: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(5), Article 5.

Djuwendah, E., & Mujaddid, A. (2019). Pengembangan Strategi Bisnis Dodol Garut Menggunakan Kanvas Model Bisnis (Studi Kasus Pada Pd Katineung Kabupaten Garut). 7.

Effendi, L. H., M. Nur, S., & Ariati, R. (2024). Konsep Perusahaan Project Management Consultant Dalam Bidang Energi Baru Dan Terbarukan Berbasis Business Model Canvas. Jurnal Informatika Teknologi Dan Sains (Jinteks), 6(2), 153–160. https://doi.org/10.51401/jinteks.v6i2.4003

Ekowati, S., Mimi Kurnia Nengsih, Herfianti, M., & Galy Njoman Ari Pribowo, M. (2024). Sosialisasi Pemanfaatan E-Commerce Marketplace Pada Asosiasi Umkm Bengkulu Utara. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(3), 914–919. https://doi.org/10.59407/jpki2.v2i3.659

Febrianto, M. F. R. (2022). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Melalui Program Kredit Usaha Rakyat (Kur) Di Kecamatan Talang Kabupaten Banyuasin Provinsi Sumatera Selatan. 1–13.

Fitriana, Nurbaiti, & Rahmah, S. (2021). Daya Tarik Konsumen Terhadap Tenun Songket Aceh Jasmani Di Aceh Besar. https://journal.uny.ac.id/index.php/ptbb/article/viewFile/44666/16672

Hakim, A., Adwi, A., Muliyadi, D. Z., & Fauzih, F. (2024). Pendampingan Bisnis Model Canvas Untuk Meningkatkan Daya Saing Dan Efisiensi Operasional Bengkel Motor Bintang Motor Saranani Di Kota Kendari. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(5), 9008–9015. https://doi.org/10.31004/cdj.v5i5.35017

Hambali, A., & Andarini, S. (2021). Formulasi Strategi Pengembangan Bisnis Menggunakan Pendekatan Business Model Canvas (Bmc) Dan Swot Analysis Dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing Pada Piring Seng Coffee & Co Tunjungan Surabaya. JOURNAL OF APPLIED BUSINESS ADMINISTRATION, 5(2), 131–142. https://doi.org/10.30871/jaba.v5i2.2969

Humaira, M. (2022). Kebangkitan Usaha Sovenir Khas Aceh Setelah Mendapatkan Dukungan Dari Pusat Layanan Usaha Terpadu (Plut) Aceh Besar (Studi Gampong Dayah Daboh Kecamatan Montasik Kabupaten Aceh Besar). https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/27261/1/Muhayibatun%20Humaira,%20180404043,%20FDK,%20PMI,%20082286770844.pdf

Janah, U. R. N., & Tampubolon, F. R. S. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah dalam Pertumbuhan Ekonomi: Analisis Kontribusi Sektor UMKM terhadap Pendapatan Nasional di Indonesia. PENG: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.62710/a45xg233

K.M. Faisal Reza & Ka. Noviansyah. (2024). Strategi Bisnis Startup Melalui Business Model Canvas: Studi Kasus Gojek Dan Airbnb. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(5), 1727–1738. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v3i5.7423

Mansur, U. (2024). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Makanan Ringan melalui Optimalisasi Bisnis Model Canvas. JUDICIOUS, 5(1), 111–119. https://doi.org/10.37010/jdc.v5i1.1651

Mariana, C. D., Chan, K., & Yusuf, D. (2021). Perumusan Strategi Business Model Canvas Untuk Pengembangan Usaha Industri Fotografi: Studi Kasus Exstudio, Pekanbaru. Business, Economics and Entrepreneurship, 3(1), 70–76. https://doi.org/10.46229/b.e.e..v3i1.272

Novitasari, A. T. (2022). Kontribusi Umkm Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Era Digitalisasi Melalui Peran Pemerintah. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 9(2), 184. https://doi.org/10.30998/jabe.v9i2.13703

Perdana, M. A. C., Sulistyowati, N. W., Ninasari, A., Jainudin, & Mokodenseho, S. (2023). Analisis Pengaruh Pembiayaan, Skala Usaha, dan Ketersediaan Sumber Daya Manusia terhadap Profitabilitas UMKM. Sanskara Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(03), 135–148. https://doi.org/10.58812/sek.v1i03.120

Permana, S. E., Dikananda, A. R., & Wahyudin, E. (2021). Pelatihan Marketing Digital di Masa Pandemi Pada UMKM Kota Cirebon. Praxis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), Article 1.

Rahadi, D. R. (2022). Pemanfaat Jejaring Sosial Dalam Mendukung Keunggulan Bersaing (Studi Ukm Di Kota Palembang). https://www.binadarma.ac.id

Rubini, R. A., Hendrayati, H., Rahman, F. F., Sultan, M. A., & Surachman, E. (2024). Cross-Continental Exploration: Comparative Analysis of Three Diverse Business Models. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 15(2), Article 2. https://doi.org/10.17509/jimb.v15i2.74523

Sa’diah, A., Musfar, T. F., & Wildah, S. W. (2023). Rancangan Pengembangan Usaha Menggunakan Pendekatan Business Model Canvas (BMC) dan SWOT Analysis pada Percetakan Kemasan CV. Berkah Andalas Pekanbaru. Jurnal Manajemen Bisnis Modern, 5(4), Article 4. https://journalpedia.com/1/index.php/jmbm/article/view/239

Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117–127. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65

Sofyan, S. (2017). Peran Umkm (Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah) Dalam Perekonomian Indonesia. 11(1).

Solihah, E., Hubeis, A. V. S., & Maulana, A. (2014). Analisis Model Bisnis Pada Knm Fish Farm Dengan Pendekatan Business Model Canvas (Bmc). Jurnal Sosial Ekonomi Kelautan Dan Perikanan, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.15578/jsekp.v9i2.1220

Solihin, R., & Yuneline, M. H. (2023). Pembuatan Rencana Bisnis Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm Pertanian Yang Terdampak Pandemi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(1), 92–106. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i1.11801

Supriyanto, A., Permatasari, R., Hygi Prihastuti, A., Saputra, T., & Bora, M. (2023). Kesuksesan Muslimah Pelaku UMKM: Peran Dimensi Entrepreneurial Orientation. BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 10, 267. https://doi.org/10.21043/bisnis.v10i2.17740

Vinatra, S. (2023). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat. Jurnal Akuntan Publik, 1(3), 01–08. https://doi.org/10.59581/jap-widyakarya.v1i3.832

Wardhana, M. (2017). Skema Alternatif Penyaluran Kredit Usaha Rakyat Bagi Pelaku Umkm Dengan Peran Pemerintah Daerah Sebagai Avalis. Jurnal Ilmiah Galuh Justisi, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.25157/jigj.v5i1.151

Warnaningtyas, H. (2020). Desain Bisnis Model Canvas (BMC) Pada Usaha Batik Kota Madiun. EKOMAKS : Jurnal Ilmu Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.33319/jeko.v9i2.62

Wibowo, K., & Pradopo, L. R. (2021). Penerapan Model Bisnis pada Waskita Beton Precast Tbk. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 32–46. https://doi.org/10.36406/jam.v18i02.428

Published

2024-12-25

How to Cite

Ramli, I. R., Muslim, A., & Furqan, M. (2024). Analyzing Business Model Canvas in Micro and Small Enterprises: Case Study of Galery Bungong Aceh in Gampong Dayah Daboh-Aceh Besar. Jurnal IPTEK Bagi Masyarakat, 4(2), 55–70. https://doi.org/10.55537/jibm.v4i2.984